שלום אורח | | הרשמה

מילון מושגים לרכב
מילון מושגים לרכב

רצועת טיימינג

רצועת תזמון (לעיתים מכונה גם חגורת תזמון או רצועת טיימינג) סוג של רצועה המשמשת בתמסורות רצועה בהן נדרש תיאום. רצועות תזמון הן בעלות יעילות גבוהה, דורשות פחות סיכוך ולעומת סוגי רצועות אחרות אינן דורשות מתיחה משמעותית. מאידך, הן רגישות לרעידות, עומסים ועצירות.
רצועת תזמון היא חלק מהותי ממנוע בעירה פנימית ומטרתה לשלוט על התזמון של שסתומי המנוע והבוכנות ולכן היא נפוצה בכלי רכב. קריעת הרצועה באמצע פעולת המנוע מונעת נסיעה ברכב ועלולה לגרום נזק למנוע ולכן נוהגים להחליפה לאחר פרק זמן או שעות עבודה (המספרים הנהוגים: 4 שנים או 100,000 ק"מ). במידה ועושים טיפול משמעותי ברכב הדורש את הסרת הרצועה, לעיתים מנצלים הזדמנות זו כדי להחליף את הרצועה אם מועד החלפתה קרוב, ישנם גם מנועים עם שרשראות תזמון ממתכת שאותם מחליפים פחות. אחד הנזקים החמורים העלולים להגרם בעת קריעת רצועת התזמון במנוע ארבע פעימות הוא פגיעה של הבוכנה העולה בשסתום שנותר בולט אל תוך חלל השריפה. פגיעה זו מביאה לרוב לעיקום השסתום, נזק לבוכנה וצורך בשיפוץ ראש המנוע.


שאסי

שלדת רכב (באנגלית: Chassis, כינוי עממי: "שאסי"), בסיס הרכב שהוא מעין קונכיה מרכזית מפלדה העוטפת את תא הנוסעים. הכוונה למסגרת הרכב ובסיסו.
השלדה, היא מסגרת השלד או בסיס הרכב, שהיא מעין קונכיה מרכזית מפלדה העוטפת את תא הנוסעים אליו מחוברים שאר חלקי המרכב השונים: הכנפיים, הדלתות, מכסה המנוע, המתלים וחלקים נוספים מעבר לתפקיד השלד המרכזי יש לשלדה תפקיד בטיחותי חשוב בהגנה על תא הנוסעים במקרה תאונה או התהפכות – ספיגת המכה והאנרגיה והפחתת עוצמת המעיכה. מכה בשאסי כתוצאה מתאונה עלולה לעוות את המכונית ולהוציא את המכונית מהאיזון המקורי והמדויק שלה - וזה כמובן עלול לגרום לפגיעה ביציבות ובהתנהגות הכביש, לשחיקת צמיגים לא אחידה ולבעיות נוספות.


ראש מנוע

אנחנו יודעים שזה נשמע מפוצץ ומלחיץ לא פחות משאסי, אבל להלן הסבר קצר: ראש המנוע הוא החלק העליון של המנוע, עשוי אלומיניום, והתפקיד שלו הוא לאטום את הצילינדרים מלמעלה ולהוות בסיס לשסתומים שנמצאים בתוכו, יחד עם גל הזיזים וברכבים נוספים גם עם המצתים.
ראש המנוע הוא החלק הראשון שנפגע כשהאוטו מתחמם יותר מדי. (זוכרים לבדוק מדי פעם את מד חום המנוע?). מתי צריך להחליף או לשפץ את ראש המנוע? או כשהמנוע עבר התחממות יתר, או כשנסעתם יותר מדי קילומטרים והמנוע התעייף. אתם תרגישו שהוא לא מצליח להאיץ, לא סוחב בעליות וצורך המון שמן.


מסרק הגה

מסרק ההגה הוא מנגנון שמופעל באמצעות מוט וגלגל שיניים. הוא מחבר בין ההגה לגלגלים הקדמיים ותפקידו הוא להפוך את התנועה הסיבובית של ההגה לתנועה קווית של הגלגלים – ימינה ושמאלה. חופשיות בהגה, רעידות או רעשים בזמן סיבוב ההגה יכולים להצביע על תקלה במסרק ההגה.


אלטרנטור

האלטרנטור הוא גנרטור שמונע על ידי המונע, ותפקידו להפוך את האנרגיה המכאנית לחשמלית. ובמילים פשוטות : התפקיד העיקרי של האלטרנאטור הוא להטעין את המצבר כדי שיספק חשמל לכל הרכיבים החשמליים ברכב (אורות, חלונות, רדיו וכו'). אחד הסימנים לתקלה באלטרנאטור הוא מצבר שהתרוקן – אולם לא תמיד.


רדיאטור

חלק ממערכת הקירור ברכב. הרדיאטור יושב בקדמת הרכב ותפקידו לקרר את נוזל הקירור שנמצא במנוע, על מנת שהמנוע לא יתחמם יותר מדי. כשהמנוע עובד, מים חמים זורמים ממנו אל הרדיאטור, מתקררים שם, וחוזרים חזרה למנוע. הרדיאטור יושב בקדמת הרכב כדי לאפשר כמה שיותר מגע עם האוויר וכך לקרר את הנוזל מהר יותר. כדאי לבדוק אחת לשבועיים שיש מספיק נוזל קירור ברכב, ולמלא במידת הצורך. הנוזל המומלץ הוא מים ירוקים, שמתאימים במיוחד למנוע, אבל אפשר להסתפק גם במים רגילים.



גיר רובוטי

הגיר הרובוטי הוא בעצם גיר רגיל, ידני, רק בלי דוושת המצמד (קלאץ'). ברכב מותקן מעין רובוט שאחראי על החלפת ההילוכים במקום הנהג. איך זה שונה מגיר אוטומטי? הגיר האוטומטי צורך יותר דלק כי ההילוכים מתחלפים בתדירות גבוהה, וכי צריך להגיע לסל"ד מסוים כדי להחליף הילוך. גיר רובוטי לעומת זאת, גם חוסך בדלק, וגם מוריד את הצורך בקלאץ', ובעצם מאפשר ליהנות מהיתרונות של גיר ידני ואוטומטי. עם זאת, יש לו גם לא מעט חסרונות – הנהיגה לא תמיד נעימה, החלפת ההילוכים מורגשת ברכב, ויש לעיתים התדרדרות בעת זינוק בעלייה.


סל"ד

סיבובים לדקה. מד הסל"ד נמצא בלוח המחוונים ומראה לנו כמה סיבובים עושה המנוע לדקה, בכפולות של אלף. כלומר, אם המחוג מצביע על ארבע, המשמעות היא 4,000 סיבובים לדקה. ככל שהסל"ד עולה יותר, המנוע מתאמץ יותר והמהירות עולה. ככל שתמשכו את המנוע לסל"ד גבוה יותר, הנסיעה שלכם תהיה פחות רגועה (אתם תשמעו את המנוע עובד קשה).


ממיר קטליטי

התפקיד של הממיר הקטליטי הוא לסנן את הגזים הרעילים שנפלטים מהרכב, להפוך אותם לחומרים לא רעילים, ובכך להקטין את זיהום האוויר. סתימה בממיר הקטליטי מצריכה החלפה או תיקון שלו, שעולה לא מעט. אחת הדרכים לדעת שישנה תקלה בממיר היא רכב שפתאום לא סוחב.


טסות

טסות נקראות גם צלחות נוי, הן צלחות המכסות את גלגלי הרכב, והן בעצם פריט אסתטי שמעניק לרכב מראה יוקרתי.


טוטאל לוס

אובדן מוחלט. לפי תקנה של משרד התחבורה, אם אחרי תאונה מחיר התיקון של הרכב עולה על 55% מערך הרכב עצמו, חברת הביטוח צריכה להכריז על הרכב כטוטאל לוס. המשמעות היא שחברת הביטוח מפצה את בעל הרכב בערך הכספי המלא של הרכב, לפי המחירון, ולאחר מכן הרכב הולך לפירוק.


דיאגנוסטיקה לרכב

דיאגנוסטיקה לרכב הפכה להיות הדבר החם בעולם הרכב, ורוב המוסכים היום כבר מחזיקים במחשבי דיאגנוסטיקה. אז מה בעצם דיאגנוסטיקה לרכב? דיאגנוסטיקה היא אבחון. דיאגנוסטיקה לרכב נעשית באמצעות מחשב שמתחבר למערכות הרכב שלכם, ובעצם מזהה ומאתר את התקלה ברכב. עם זאת, המחשב לא אומר את התקלה הספציפית, אלא את הבעיה הכללית. המשמעות היא שעל מנת לפתור את התקלה יש צורך גם בידע וניסיון של מכונאי רכב, שיבין את התקלה באופן מדויק.


קניית רכב יד שניה מאדם פרטי

יתרונות
בשוק הפרטי ניתן למצוא רכבי יד שניה טובים. בעלי רכבים פרטיים נוטים לטפל ולשמור על הרכב שלהם טוב יותר מרכבים הנמצאים במגרשי החברות הגדולות. יתרון נוסף הוא המחיר – אנשים פרטיים רוצים למכור את הרכב, בין אם כדי לכסות את המינוס ובין אם על מנת לקנות רכב חדש. מהסיבה הזו, לא רק שמחיר המחירון יורד, אלא גם ניתן להתמקח עם המוכר ולהוריד את מחיר הרכב בסכום לא קטן.

חסרונות
קניית רכב יד שניה מאדם פרטי מצריכה המון סבלנות וזמן שלא לכולנו יש. בנוסף, עם קניית הרכב לא תקבלו אחריות, ואולי החיסרון הבעייתי ביותר – אי אפשר לסמוך באמת על בעל הרכב, וגם אם הוא אומר שהרכב מצויין ולא עבר אף תאונה, אנחנו תמיד סקפטיים (ובצדק). אמנם הסיכויים ליפול עם אדם פרטי הוא נמוך יותר, אבל במידה ונפלתם לא תוכלו לפנות לא תוכלו לפנות לבעל הרכב. זאת בניגוד לחברות הליסינג שמספקות אחריות לרכבי יד שניה.



אנחנו כאן בשבילכם!

תוכן עמוד זה באדיבות מידרג
www.midrag.co.il



החשבון שלי צור קשר וואטסאפ
להזמנות ו/או עזרה 04-8751705